maandag 21 januari 2013

Commissiewerk in de sneeuw

Over twee dagen heb ik twee statencommissies: woensdagochtend de commissie Omgeving en Milieu en woensdagavond de commissie Bestuur, Financiƫn en Economie. Omdat ik nog niet zo lang Statenlid ben, zie ik veel stukken voor het eerst. Dat betekent dat ik alles moet lezen en vaak ook terug kijk wat er een jaar geleden over is gezegd. Een grondige voorbereiding dus en daar werd ik gisteravond bij geholpen door Harrie.

Ook al is de commissie Welzijn, Cultuur, Wonen en Leefbaarheid niet mijn vaste commissie, mijn hart ligt er wel. Na jarenlang te hebben gewerkt in de (gesloten-) Jeugdzorg, stort ik me graag op de transitie van de jeugdzorg om Mario en Janine bij te staan.


En vanochtend was er dus een voorlichtingsbijeenkomst van het Transitiebureau Jeugdzorg in Leeuwarden. De barre fiets- en treintocht door de sneeuw was het waard, want zo'n 100 noorderlingen uit het werkveld werden bijgepraat over de aanstaande Jeugdwet. De overheveling van de wettelijke taken met betrekking tot de jeugdzorg gaat al in per 1 januari 2015. De verantwoordelijkheden van de provincie m.b.t. de jeugdzorg gaan dan over naar de gemeenten. Dit is een hele klus die uiteindelijk als gevolg moet hebben dat er minder kinderen in de jeugdzorg terecht komen. Vanochtend hoorde ik veel over efficiency en processen, maar op de vraag wanneer we de effecten van minder kinderen in de jeugdzorg kunnen verwachten, heb ik geen antwoord gekregen. Die zoektocht ga ik voortzetten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik ben benieuwd wat jij er van vindt!