woensdag 30 januari 2013

Cradle to Cradle en in de schoolbanken

Na de bijeenkomst met minister Kamp in Loppersum, heb ik me gisteren verdiept in de stukken van de NAM en de SodM. Daarin miste ik een mogelijk gevolg van de aardbeving: namelijk een onderzoek naar de eventuele effecten op het chemiepark Delfzijl en de Eemshaven. Als je de kaart bekijkt, zie je dat er al bevingen in de buurt van het chemiepark en de Eemshaven zijn geweest. Gelukkig zit er geen kerncentrale in de Eemshaven!

Met deze informatie en natuurlijk de zorg om de veiligheid en financiën van de inwoners van Noord-Groningen, heb ik contact gezocht met Tweede Kamerlid Liesbeth van Tongeren. Met een van haar medewerkers heb ik samen een persbericht opgesteld. Na deze voor goedkeuring te hebben aangeboden aan mijn collegae, is deze gisteravond verstuurd. En vanochtend belde mijn man om te zeggend dat hij het had gehoord op Radio Noord! Fijn! Volgende week woensdag is het spoeddebat over de brief van minister Kamp in de Provinciale Staten. Dan gaan we het er uitgebreid over hebben en zal GroenLinks ook haar zorgen uiten.

Gisteravond hadden we fractievergadering waarin we inhoudelijke onderwerpen, maar ook werkbezoeken en strategie hebben besproken. En vanochtend ging ik carpoolend naar het gemeentehuis in Assen om geïnformeerd te worden over de Noordervisie 2040. Interessant, maar nog veel interessanter was de inleidende spreker, dhr Kranendijk van het bedrijf Desso. Hun hele bedrijfsconcept is gericht op het Cradle to Cradle principe. Daarbij gaat men ervan uit dat alle gebruikte materialen na hun leven in het ene product, nuttig kunnen worden ingezet in een ander product. Hierbij zou geen kwaliteitsverlies mogen zijn en alle restproducten moeten hergebruikt kunnen worden of milieuneutraal zijn. Een prachtig principe en wat zou het toch mooi zijn als de Provincie Groningen ook volgens dit principe zou werken en een goed voorbeeld zou geven. Dan hebben we straks helemaal geen fossiele brandstoffen meer nodig!
 
Vanmiddag zat ik weer in de schoolbanken tijdens het eerste college van de Masterclass Staats- en Bestuursrecht. Nu is het avond en ga ik de steunfractie van morgenavond voorbereiden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik ben benieuwd wat jij er van vindt!