woensdag 12 maart 2014

Vrouwen in de politiek: steun elkaar!

Sinds 10 uur vanochtend mag ik mezelf fractievoorzitter van de Statenfractie van GroenLinks noemen: wat een eer! Van de weeromstuit werd ik weer zenuwachtig toen ik naar voren liep om mijn woordvoering te doen. Ik sprak onder andere over de verdeling man/ vrouw in de politiek. Met mij als fractievoorzitter is de verdeling man/ vrouw qua fractievoorzitters in de Staten van Groningen half om half. Maar een klein google en mail- onderzoekje leverde een zorgwekkend beeld op: er zitten echt nog steeds veel minder vrouwen dan mannen in de politiek! In 2012 daalde het aantal vrouwen in de lokale politiek zelfs. Wij hebben een fractie met 2 vrouwen en 1 man maar dat is nog langer niet de norm. Ook als je naar Gedeputeerde Staten kijkt en in het verlengde daarvan naar wethouders en burgemeesters , dan zie je toch beduidend meer mannen.
Waarom? Hebben vrouwen nog niet genoeg kansen? Of grijpen we die niet? Als fervent lezer van de Opzij en andere bladen kom ik beide redenen tegen. Maar wat mij altijd meer bij blijft zijn de voorbeelden van vrouwen die wel uitzonderlijke prestaties neerzetten of de top bereiken. Maar ook de grote hoeveelheid vrouwen die als duizendpoot te boek staan. De vrouwen die werk en prive grandioos weten te combineren. En dat wil ik onthouden en daar wil ik van leren. Ik heb mij als vrouw nooit tegengewerkt gevoeld, maar heb wel voor persoonlijke uitdagingen gestaan. Gelukkig heb ik een partner, vrienden en familie die mij steunden en motiveerden. Wellicht is dat een gemis in de huidige samenleving: dat we elkaar niet genoeg steunen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik ben benieuwd wat jij er van vindt!